Fakültativ məşğələlər şagirdlərin təhsildə daha dərindən bilik qazanması və müxtəlif maraq dairələrini inkişaf etdirməsi üçün nəzərdə tutulan əlavə tədris formalarından biridir. Lakin ölkəmizdə bu məşğələlərin təşkili və onların effektivliyi barədə suallar hələ də aktualdır. Gəlin bu mövzunun ətrafında əsas məqamları təhlil edək.
Â
Fakültativ məşğələlər ümumtəhsil proqramına daxil olmayan, lakin şagirdlərin maraqlarına və ehtiyaclarına uyğun təşkil olunan əlavə dərs formalarıdır. Bu məşğələlər müxtəlif sahələri əhatə edə bilər: xarici dillər, incəsənət, elm və texnologiya, idman və hətta tənqidi düşünmə bacarıqları. Onlar təhsildə fərdi yanaşma üçün imkan yaradır, şagirdlərin yaradıcı və praktik bacarıqlarını inkişaf etdirir, həmçinin onları gələcək karyera seçimlərinə hazırlayır.
Â
Azərbaycan məktəblərində fakültativ məşğələlərin təşkilinə nəzər saldıqda müəyyən irəliləyişlər görünsə də, bəzi problemlər diqqətdən qaçmır:
Proqramların mÉ™zmunuBÉ™zi mÉ™ktÉ™blÉ™rdÉ™ fakültativ məşğəlÉ™lÉ™r É™sas dÉ™rslÉ™rin tÉ™krarı kimi təşkil olunur, bu isÉ™ onların maraqlılığını vÉ™ ÅŸagirdlÉ™r üçün É™lavÉ™ faydasını azaldır. Halbuki, fakültativ məşğəlÉ™lÉ™r É™sas tÉ™hsil proqramını tamamlamalı, innovativ vÉ™ praktiki yönümlü olmalıdır.MüəllimlÉ™rin hazırlığıFakültativ məşğəlÉ™lÉ™rdÉ™ dÉ™rs deyÉ™n müəllimlÉ™rin peÅŸÉ™kar hazırlığı É™sas mÉ™sÉ™lÉ™dir. Lakin bÉ™zÉ™n müəllimlÉ™rin fakültativ dÉ™rslÉ™rÉ™ eyni hÉ™vÉ™slÉ™ yanaÅŸmadığını vÉ™ ya bu dÉ™rslÉ™ri yalnız formal olaraq keçirdiyini görürük. TÉ™limlÉ™rin təşkili vÉ™ müəllimlÉ™rin motivasiyasını artırmaq bu problemin hÉ™llindÉ™ mühüm rol oynaya bilÉ™r.Resursların mÉ™hdudluÄŸuFakültativ məşğəlÉ™lÉ™rin uÄŸurlu təşkili üçün lazımi resurslar vacibdir. Təəssüf ki, bÉ™zi mÉ™ktÉ™blÉ™rdÉ™ laboratoriyalar, avadanlıqlar vÉ™ ya materiallar yetÉ™rincÉ™ tÉ™min edilmir. Bu isÉ™ xüsusilÉ™ texniki vÉ™ elmi yönümlü fakültativlÉ™r üçün ciddi maneÉ™ yaradır.Valideyn vÉ™ ÅŸagird maraqlarıFakültativ məşğəlÉ™lÉ™rÉ™ marağın artırılması üçün valideyn vÉ™ ÅŸagirdlÉ™rin fikirlÉ™ri nÉ™zÉ™rÉ™ alınmalıdır. BÉ™zÉ™n mÉ™ktÉ™blÉ™r yalnız formal olaraq fakültativ proqramlar tÉ™klif edir, lakin bu proqramlar ÅŸagirdlÉ™rin real ehtiyac vÉ™ maraqlarına uyÄŸun gÉ™lmir.Â
Bununla yanaşı, bəzi məktəblərdə fakültativ məşğələlərin uğurlu təşkilinə dair nümunələr də var. Məsələn, bəzi məktəblərdə robototexnika dərnəkləri, beynəlxalq dillər üzrə danışıq klubları, həmçinin rəqəmsal savadlılıq üzrə dərslər təşkil olunur. Bu cür məşğələlər şagirdlərin biliklərini real həyatda tətbiq etməsinə şərait yaradır və onları yeni texnologiyalara hazırlayır.
Problemlərin həlli yolları
Fakültativ məşğələlərin effektivliyini artırmaq üçün bir sıra addımlar atıla bilər:
Proqramların innovativləşdirilmÉ™si: Mövzuların ÅŸagirdlÉ™rin maraq dairÉ™sinÉ™ uyÄŸun seçilmÉ™si vÉ™ daha praktiki mÉ™zmunun tÉ™min edilmÉ™si.MüəllimlÉ™rin motivasiyası: Fakültativ məşğəlÉ™lÉ™rdÉ™ dÉ™rs deyÉ™n müəllimlÉ™rin É™mÉ™khaqqının artırılması vÉ™ onların peÅŸÉ™kar inkiÅŸaf proqramlarına cÉ™lb edilmÉ™si.TÉ™chizatın yaxşılaÅŸdırılması: MÉ™ktÉ™blÉ™rin lazımi resurslarla tÉ™min edilmÉ™si üçün É™lavÉ™ maliyyÉ™ ayrılması.TÉ™lÉ™bÉ™ fikirlÉ™rinÉ™ dÉ™stÉ™k: Fakültativ proqramların hazırlanmasında ÅŸagird vÉ™ valideynlÉ™rin iÅŸtirakını tÉ™min etmÉ™k.Â
Fakültativ məşğələlər şagirdlərə təhsildə daha geniş imkanlar təqdim edə biləcək bir vasitədir. Lakin onların effektivliyi düzgün təşkilatçılıqdan və lazımi resurslardan asılıdır. Azərbaycanda bu sahədə bəzi problemlərin mövcudluğuna baxmayaraq, düzgün strategiya ilə fakültativ məşğələlər şagirdlərin hərtərəfli inkişafına və təhsilin keyfiyyətinin artırılmasına mühüm töhfə verə bilər.
Məktəblərdə fakültativlərin inkişaf etdirilməsi üçün dövlət və cəmiyyət birgə səylər göstərməli, təhsil sistemində bu vacib sahəyə daha çox diqqət ayrılmalıdır.
Â
Bəhman Hüseyn